Vi kommer næppe udenom, at det sidste halvår af 2011 var fyldt med nye kunstnere, der fløj frem på YouTube. Tendensen skød gang i en ordentlig omgang hype, der ramte flere af dem. Men kan man basere succes på hype alene, og kan man opnå begge dele?

Hype i musikkens verden er, kort fortalt, når en kunstner opnår enorm stor omtale, på typisk meget kort tid. Det sker normalt hvis kunstneren rammer en massiv målgruppe, der både deler, lytter, kommenterer og hater på musikken. Den enorme opmærksomhed og omtale kan ende helt ud i, at den nye kunstner nærmest opnår kultstatus.

Har du kysset med Jamel?

Som eksempel, ligger rapperen Kidd jo lige til højrebenet. Da hans track ”Kysset Med Jamel” ramte YouTube for næsten et år siden nu, fik folk kastet en kunstner i hovedet, der lavede musik man overhovedet ikke var vant til. Kidd beviste lige præcis, hvordan et enkelt nummer, kan kickstarte en seriøs omgang eksponering og hype.

Men hvad var det Kidd gjorde? Hvorfor ligger han den dag idag og leger med flere millioner views på YouTube, og hvorfor har han spillet på nogle af de største spillesteder i Danmark, været i TV og aviserne utallige gange, optrådt til DMA ’11, udgivet et album og sågar diskuteret med Danmarks statsminister Helle Thorning Schmidt i programmet Clement Søndag? Jamen, han leverede noget originalt, og gjorde det fedt at være ligeglad – og dét prikkede til folk. Og nej, teksterne i hans musik er måske ikke lyriske vidundere, men musikken og produktionen fejler ikke noget, og videoerne er både sjove og godt lavet – fuldstændig som Kidd.

Var Kidd for sjov, og skabte Nicholas blot en rolle, for at ruske lidt i den etablerede musikbranche? Tja, uanset hvad der lå til grund for dén udtalelse skabte den ikke ligefrem mindre omtale og fokus på ham, så det var faktisk et ret genialt move, om der så er hold i det eller ej. Og sådan lyder historien hele vejen igennem. Kidd ved, sammen med hans kumpaner i Cheff Records, hvordan man provokerer lidt, og skaber omtalen. Og så skader det jo ikke, at drengene er morsomme typer, der er sjove at følge.

kidd_tat

Opnåede Kidd succes med alt den hype? Tja, eksponeringsmæssigt, må svaret være ja. Men snakker vi musikalsk succes, skal der nok mere til – hvilket jeg er sikker på nok skal komme. Musik handler trods alt om mere end blot omtale og opmærksomhed.

Hype er jo i virkeligheden en god indikator for, hvornår noget virkelig fungerer. Ganske vist kan hype også bruges ekstremt belastende, når fx et eller andet produkt skal promoveres til ukendelighed. Men den hype vi er vidne til her, tror jeg meget mere bunder i en reel interesse, om den så er positiv eller negativ. Dem der fx hater på musikken, fremmer i virkeligheden blot hypen omkring den. Hvis alle holdte kæft omkring Kidds skingre stemme og mærkværdige bevægelser og tøjstil, ja så ville hypen slet ikke være så massiv.

Kan hype kun være useriøst?

Ryger vi over i en helt anden boldgade, med fx et band som Lukas Graham, så synes jeg de er et glimrende eksempel på, hvordan hurtig og massiv omtale, kan ende i en lidt anden form for succes. Da deres akustiske indspilning en mistænksom fuld morgen ramte YouTube, også kendt som nummeret ”Drunk In The Morning”, eksploderede bandets eksponering simpelthen. Jeg tror ikke der findes tal på, hvor mange mennesker der smed videoen op på deres Facebook profil, men jeg ved i hvert fald, at drengene i løbet af få måneder, har bygget en Facebook-fanside op med over 26.000 fans, holdt utallige og udsolgte liveshows og fået travlt med deres nuværende turné og kommende debutalbum.

lukasgraham5

Jeg tror bestemt ikke, at hype står i vejen for succes. Men jeg tror den kan definere en kunstner forkert, hvis den er for overdrevet – og det er jo synd! Hype kan være godt til at kickstarte opmærksomheden omkring kunstneren, men nogle gange handler den blot om alt andet end musikken.

Netop derfor, ses hype ofte som en negativ ting, og egentlig bare en form for overdrevet eksponering. Derfor må man aldrig glemme det der starter den enorme interesse til at starte med. Tager vi en kunstner som fx Niklas, der hittede på YouTube med tracket ”Ingen Dikkedarer”, så er det igen et eksempel på en kunstner, der leverer noget anderledes. En video der er lavet af gamle tegnefilms-klip, en stemme der er lidt speciel og unik og til sidst en lyd der får ens hoved til at rocke frem og tilbage. Det er nyt og friskt, og også grunden til at Niklas nu er enormt populær med hans nyeste EP, hvor numrene ”Veninder” og ”Top Swag” sloges om både 1. og 2. pladsen på Spotify.

niklas5

Succes

Vi må jo nok indse, at ægte musikalsk succes og respekt som kunstner, ikke opstår natten over. Og selvom hype kan være starten på noget stort, kan den også sagtens tænde et lys over noget i 15 min, for så at slukke det hurtigt igen. Så det er derfor altid op til kunstneren, at kunne leve op til den hype der måske opstår, hvilket er et smukt syn når det sker.

Samtidig må vi ikke glemme, at vi især snakker om unge mennesker, teenagere, der holder liveshows for flere hundrede, ja tusinder, af mennesker. De samler tusindvis af fans på Facebook, og nogle af dem ligger med flere millioner af views på YouTube. Dét er altså ikke småting!

Den hype vi her i Danmark har været vidne til, har bragt utallige dygtige musikere med sig, og det er kun dejligt at se. Og måske er det vigtigt, at kunstnerne ikke surfer for længe på hype-bølgen, og lader musikken træde i karakter. Det er trods alt den, vi alle sammen elsker!