L.O.C er ikke bange for at følge med tiden!

0

Når L.O.C d. 23. marts udsender sit sjette soloalbum, gør han det sammen med TDC i et stort samarbejde, der handler om at forny måden at udgive musik på. Derved går han udenom Copenhagen Records, hvor han har været signet i 10 år efterhånden – Pladeselskabschefen er ikke en glad mand.

Albummet “Prestige, Paranoia, Persona Vol. 1” bliver udgivet på Liams eget pladeselskab SGMD (SelvGjortMillionærDrøm), og i et stort samarbejde med TDC, kan du downloade pladen helt gratis.

Efter 10 års samarbejde med Copenhagen Records, er kontakten nu brudt, og pladeselskabet er selvsagt ikke glade for beslutningen. Men, følger L.O.C i virkeligheden ikke blot med tiden?

Pladeselskabschef for Copenhagen Records, Jakob Sørensen, havde det her at sige:

Det er fint nok, at han indgår en aftale med TDC, men jeg synes, den måde, han forklarer det på, nærmer sig det patetiske. Han siger, at den traditionelle pladebranche intet er værd mere. Det er jo at skide på de folk, der har arbejdet med ham i mange år, og i øvrigt direkte forkert. Alt ændre sig i øjeblikket, også selskabernes rolle, men må jeg lige minde om at stort set alle nye artister stadig kommer fra pladeselskaber.

Lad os indse det, måden at høre musik på, har ændret sig radikalt i de seneste år, og med tjenester som Spotify, TDC Play, WiMP og endda YouTube, har den fysiske plade fået sig en seriøs konkurrent. Der vil altid være nogle som køber musikken, for at støtte kunstneren, og det er jo kun godt. Men rigtig, rigtig mange mennesker hører blot musikken gratis, og det hele foregår efterhånden digitalt.

Selvfølgelig skal kunstnerne kunne tjene penge på deres arbejde og deres musik, men siden folk ikke længere er afhængige af at købe musikken på samme måde som før, er det måske på tide at følge med tiden.

Der ligger tanker bag Liams beslutning omkring det nye album, og i dag kunne man på Twitter læse det her fra manden selv:

liamtwitter

Denne afvigelse fra pladeselskaberne er ikke ny. Vi så det senest med Kidd og resten af Cheff-drengene, som med deres eget pladeselskab Cheff Records, bevarer rettighederne til deres musik, imens Art People står for distributionen.

Kunstnerne har fået meget mere magt, og mange pladeselskaber er begyndt at forstå vigtigheden i, at en pladekontrakt ikke må ødelægge musikken, så det ender med kun at handle om penge.

Hvad mener I? Er det her begyndelsen på en ny måde at lave, købe og lytte til musik?

Del.

About Author

Kommentarer er slået fra.